Bo på hotell när du bilar i Sverige

Att åka på en roadtrip i Sverige är ett utmärkt sätt att uppleva landets olika nationalparker och vackra natur. Det är mer fördelaktigt att bo på hotell när du bilar i Sverige än att bo på camping. Det allra bästa är att bo på samma hotellkedja runt om i landet så du kan ta del av förmåner.

Coronapandemin har bidragit till att alltfler svenskar väljer att semestra på hemmaplan. Att åka på en roadtrip i Sverige för att besöka landets naturupplevelser och andra sevärdheter har ökat i populäritet de senaste året. Sverige är ett stort avlångt land som erbjuder stor variation både när det kommer till natur och kultur. Att bo på hotell när du bilar genom Sverige är bekvämt och behöver inte heller kosta skjortan. Här hittar du de bästa resetipsen inför din roadtrip i Sverige.

Bo på en och samma hotellkedja

Det finns många fördelar med att bo på en och samma hotellkedja istället för att på massa olika hotell. Om du blir medlem samlar du poäng och ta del av flera förmåner ju fler nätter du spenderar där. Med andra ord blir det billigare i längden om du bokar alla nätter på samma hotellkedja. Det krävs dock att det är en kedja som har hotell i många olika städer för att det ska bli möjligt att genomföra roadtrippen. Hotellkedjan Elite Hotels finns över hela landet vilket gör det enkelt att planera resrutten. Från Kiruna i norr till Malmö i söder kan du checka in hos Elite hotels. Hotellen är alltid mycket centralt belägna vilket gör det enkelt att utforska staden och omgivningen.

vandringAllt fler svenskar ger sig ut och vandrar längs de många vandringslederna runt om i landet. Det är ett utmärkt sätt att upptäcka Sveriges fantastiska natur. Många vill inte vara ute i flera dagar utan nöjer sig med dagsturer. Då kan det vara skönt att checka in på ett hotell efter lång vandringsdag. Eftersom Elite Hotels finns på många orter kan du vara säker på att du hittar ett hotell nära en eller flera av de vandringsleder du är intresserad av.

Fördelar med hotell istället för camping

hotellAllt fler svenskar väljer att turista i Sverige vilket gett upphov till begrepp som ”svemester” och ”hemester”. Denna trend började redan innan pandemin på grund av flygskam och svenskars ökade medvetenhet för klimatet. Hotellvistelser såväl som camping inom landets gränser har blivit populärt. Det finns dock flera fördelar med att bo på hotell istället för att campa om du ska åka på roadtrip:

• Det är bekvämt. När du bor på hotell kommer du med största sannolikhet att sova bättre än om du bor på camping. Efter en lång dag i bilen eller ute på vandring är det skönt att komma hem till ett hotellrum som har alla bekvämligheter.
  • Det är prisvärt. Att bo på camping är inte alltid billigt. Ofta är det mer prisvärt att bo på ett hotell.
  • Du bor centralt. Hotell ligger ofta centralt medan campingar är belägna i utkanterna.

Lycka till på din roadtrip!